En ny legend

Posted on onsdag, 29. juli 2015

En ny legend
Africa Twin logo

1981 tog Honda sina första steg in i Paris-Dakar-Rallyt – det tuffaste off-road-racet i världen.
Bara fem år senare dominerade Africa Twin rallyt med  1-2-3-placeringar. Vinst i nästa, och nästa, och nästa…
Överlevaremästare och ikon. Afrika Twin designades för att tåla tusentals mil av öken och smuts- nu är den tillbaka för att göra det igen
I år återtar Africa Twin kategorin Adventure.




Helt ny parallell-twin-motor med 70 kW effekt och 98Nm vridmoment
”Go anywhere”-approachen börjar med motorn, som måste prestera i off-road förhållanden såväl som på vägen vid långväga touring och alla steg där emellan. CRF1000L Africa Twins kraftfulla 1000cc parallell twin bygger till stor del på Hondas off-road erfarenhet i form av CRF250R/450R tävlingsmaskiner och använder samma fyra ventils Unicam design för kompakta yttermått. En lättvikts kamaxel – samma material som CBR1000RR Fireblade – driver ventiler och dubbla tändstift tänder bränsle/luftblandningen i varje förbränningskammare.

 

Stark, linjär effekt och vridmoment ger omedelbar reaktion tillsammans med ett tillfredsställande och karaktäristiskt djupt morrande när varvtalet ökar. En 270 ° fasad vevaxel ger kraftmatningen en tydlig karaktär och levererar en utmärkt känsla av bakhjulsgrepp. 2-axliga primära balansaxlar motverkar vibrationer.
Motorns korta höjd bidrar till CRF1000L Africa Twins utmärkta markfrigång – en förutsättning hos en riktig äventyrmaskin. Vattenpumpen är inrymd inuti kopplingshöljet och vatten- och oljepumpar drivs av en delad balansaxel. Det nedre vevhusets konstruktion minskar motorstorleken ytterligare.

 

Den lätta 6-växlade manuella växellådan använder samma shift-cam design som på CRF250R/450R och är utrustad med en assisterande slirkoppling.


Kompakt och lätt chassi med enastående off-road prestanda, touring-komfort och smidig hantering för dagligt bruk
Tre viktiga parametrar vid framtagandet av CRF1000L Afrika Twins chassi och utmärkande för den ursprungliga XRV750, var målet: off-road prestanda, touring-komfort och smidig till vardags – det som krävs av en stor allroundmaskin.
En semi-dubbel ram i stål ger en perfekt balans mellan stabilitet vid hög hastighet – även när den är fullastad – och anpassning till verklig off-road förmåga, smidighet och ren styrka. Mass-centralisering med ex.vis batteriet monterat vid den bakre delen av cylinderhuvudet bidrar till en låg tyngdpunkt.

Showa-gafflarna är fullt justerbara och har dubbla radialmonterade Nissin 4-kolvs bromsok och 310mm vågmönstrade skivor. Den bakre stötdämparen har justerbar hydraulisk fjäderförspänning. Liksom CRF450R Rally använder CRF1000L Africa Twin 21 tum fram/18 tum bak ekerhjul med 90/90-21 och 150/70-18 däck.

Designtemat ”unlimited adventure” ger Afrika Twin ett minimalt, lätt och tufft chassi som erbjuder både väderskydd för förare och en lätt och smidig känsla. Dubbla strålkastare känns igen från ursprunget och sitthöjden kan justeras 20mm till antingen 870mm eller 850mm. En stor 18.8-liters bränsletank – tillsammans med motorns bränsleeffektivitet – ger en räckvidd på upp till 400 km.

Inställbar ABS och multi-mode HSTC för optimal kontroll både på och utanför vägen
För att anpassa elektroniken för att skickligt kunna hantera kraven på vägen såväl som off-road erbjuder Honda Selectable Torque Control (HSTC) * tre olika kontrollnivåer och det är även möjligt för föraren att stänga av ABS *- systemet för bakhjulet.


Ny DCT-funktionalitet
Hondas unika Dual Clutch Transmission (DCT) kommer att finnas som tillval på CRF1000L Africa Twin.
Den har manuellt läge som standard och gör det möjligt för föraren att växla med hjälp av paddlar på vänsterstyret samt två automatiska lägen. D-läget ger den bästa balansen mellan bränsleekonomi och cruising. S-läge har vidareutvecklats för att ge extra sportkänsla med tre olika växlingsmönster att välja mellan: S1, S2 och S3.

 

Naturligtvis är CRF1000L Africa Twins DCT också fullt utrustad för att arbeta i en äventyrsmiljö. Off-road funktionaliteten förstärks med G-omkopplaren placerad på den högra sidan av instrumentpanelen. Genom att trycka på G-omkopplaren under gång förbättras dragkraften och motorstyrningen samt minskar kopplingsslirning under växlingarna.
Avkänning av lutningen är ytterligare en ny funktion i DCT-systemet som anpassar växlingsmönstret för att ge optimal kontroll.

* HSTC och ABS är standardutrustning på ABS och DCT-versionerna, finns ej på hardcore-versionen.
CRF1000L Africa Twin kommer att finnas tillgänglig i fyra färger:
CRF1000L Hardcore i CRF Dakar Rally (röd)
CRF1000L ABS, DCT i CRF Dakar Rally (röd), Tricolour, silver och matt svart

Det kommer att finnas många spännande tillbehör till hojarna som packväskor, värmehandtag, högre och lägre sadel, högre vindruta, dimljus, centralstöd etc

 

Priserna för CRF1000L Africa Twin är inte satta ännu men vi räknar med att ha fastställda priser för den svenska marknaden i slutet av augusti.